مقالات

اینورتر جوشکاری چیست و چه کاربردی دارد؟

اینورتر جوشکاری

دستگاه های جوشکاری به دسته های مختلفی تقسیم می ‌شوند. هرکدام از آن ها به منظور عملکرد در شرایطی خاص و با ویژگی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اینورتر جوشکاری نیز به عنوان نسل جدیدی از دستگاه های جوش توانایی کار در شرایط متناوب و مستقیم را دارد.

طراحی اینورتر جوشکاری به گونه‌ ای است که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری به راحتی می توان ولتاژ و مقدار جریان خروجی را تنظیم و کنترل نمود. تفاوت عملکرد دستگاه های جوش قدیمی با دستگاه های جوش اینورتر در نحوه تبدیل جریان متناوب خواهد بود.

اینورتر جوشکاری

سیستم های جوشکاری که بر مبنای رکتیفایر و ژنراتور عمل می‌ کنند هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود در صنعت جوشکاری هستند. با این حال پیشرفت در حوزه فناوری و ساخت تجهیزات و ابزار آلات مدرن موجب شده که عملیات جوشکاری با استفاده از تکنولوژی جدیدی به نام اینورتر به راحتی امکان پذیر باشد.

با توجه به اینکه در کشورهای صنعتی، امروزه استفاده از این تکنولوژی به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، در کشور ما نیز سرمایه ‌گذاران روی به ارائه و استفاده از این دستگاه برای جوشکاری آورده ‌اند. ما در فروشگاه اینترنتی پاپ تولز با بهره مندی از انواع تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری، به شما این دستگاه را با قیمت مناسب برای می ‌دهیم.

اینورتر جوشکاری چیست؟

همانگونه که عنوان شد امروزه فرآیند جوشکاری با استفاده از تجهیزات مختلف امکان پذیر خواهد بود. اینورتر جوشکاری نیز به عنوان یکی از دستگاه های جوش با حرارت بالایی که با استفاده از انرژی برق تولید می کند، به خوبی می تواند قطعات مختلف را ذوب و به هم بچسباند.
به عنوان مثال تمام اتصالات در سازه ‌های ساختمانی مانند در و پنجره با استفاده از این دستگاه امکان پذیر خواهد بود.

فرآیندی که این دستگاه طی می‌کند با استفاده از یک میله به نام الکترود، جریان برق را از خود عبور داده و حرارت بالایی تولید می کند. الکترودها معمولاً از جنس اکسید سدیم، خاک رس و سلولز ساخته می ‌شوند.

نحوه عملکرد الکترود به گونه ای است که با حرارت بسیار بالایی که تولید می شود میله موجود ذوب شده و به خوبی می ‌تواند فضاهای خالی را پس از سرد شدن پر نماید.
نحوه عملکرد دستگاه جوش اینورتر
حال سوال پیش می آید که اینورتر جوشکاری چگونه عمل می کند. نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که با استفاده از کابل ورودی برق که می تواند به صورت سه فاز یا تک فاز عمل کند، منبع تغذیه اینورتر فراهم می شود.

جریان ورودی به این دستگاه با تبدیل شدن به جریان DC و سپس با تغییر یافتن به فرکانس بالا، امکان عملکرد دستگاه را فراهم می کند.

عملکرد مناسب

مزایای اینورتر جوشکاری

همانگونه که می دانید دستگاه های جوشکاری مختلف با توجه به شرایط مورد استفاده می توانند کاربرد خاص خود را داشته باشند. با این حال از جمله مهمترین مزایای استفاده از اینورتر جوشکاری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– کاهش وزن و حجم دستگاه

استفاده از فناوری نوین برای تبدیل جریان برق در این دستگاه موجب شده که اینورتر جوشکاری در سایزهای بسیار کوچک و وزن پایین در اختیار کاربر قرار گیرد.

– راندمان بالا

در گذشته دستگاه های جوش معمولی راندمانی کمتر از ۵۰ درصد داشتند. با این حال تکنولوژی استفاده شده در ساخت این نوع دستگاه جوش، راندمان را به میزان ۸۰ الی ۹۰ درصد افزایش داده است.

– انعطاف پذیری مناسب

ولوم نصب شده بر روی این دستگاه جوش این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند مقدار جریان خروجی را متناسب با نیاز خود تنظیم کند. این عمل موجب می شود که انعطاف پذیری بالایی در ساخت این دستگاه مشاهده شود. شرایطی که کار را برای به کار بردن انواع الکترودها فراهم می کند.

– افزایش سرعت کار

نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت اینورتر جوشکاری موجب می شود که فرآیند جوشکاری با سرعت بسیار بالایی انجام پذیرد. در واقع این عملکرد به علت سرعت بیشتر ذوب شدن الکترودها بر می گردد.

– چرخه عملکرد

مدت زمانی که دستگاه می ‌تواند فرآیند جوشکاری را بدون وقفه انجام دهد را چرخه عملکرد می گویند.

با وجود اینکه این دستگاه از سایز کوچک تری نسبت به دستگاه های قدیمی تولید می‌ شوند، فرآیند خنک شدن در آن ها به راحتی و سرعت بالایی انجام می پذیرد. شرایطی که موجب می ‌شود چرخه عملکرد در آن ها به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

– سایر مزایای اینورتر جوشکاری

علاوه بر مواردی که برای شما بیان کردیم این نوع دستگاه جوش مزایایی گسترده تری برای شما خواهد داشت.

قابلیت عملکرد با کمترین میزان آلودگی صوتی، ایجاد قوس الکتریکی مناسب، بالا رفتن کیفیت خروجی نهایی، استفاده از دستگاه بدون قطعی جریان، بازدهی بالا در دراز مدت، استفاده از قدرت ژنراتور با دوام بالا و همچنین خروجی DC از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه محسوب می شوند.

مهمترین کاربردهای اینورتر جوشکاری

نوع عملکرد این دستگاه جوش به گونه ‌ای است که در شرایط مختلف می ‌توان از آن استفاده کرد. امروزه در صنایع هوا فضا به شکل گسترده از این دستگاه جوشکاری استفاده می شود. علاوه بر این برای ساخت ماشین آلات صنعتی و انواع خودرو می ‌توان از اینورتر جوشکاری استفاده کرد.

صنایعی مانند کشتی سازی و ساخت خطوط و لوله های نفتی و طرح های صنعتی نیز از این دستگاه جهت جوشکاری استفاده می کنند.

در کنار این کاربردها می توان به استفاده از آن ها در کارخانه های صنایع شیمیایی و انجام پروژه های ساختمانی نیز اشاره کرد. خطوط ریلی و ساخت تجهیزات این زمینه نیز با استفاده از اینورتر جوشکاری امکان پذیر خواهد بود.

کدام اینورتر جوشکاری برای خرید مناسب است؟

چنانچه قصد خرید این نوع دستگاه جوشکاری را دارید باید متناسب با نیاز خود و شرایط مختلف گزینه کاربردی را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که به هنگام خرید این دستگاه جوشکاری تمام لوازم جانبی مانند انبر جوش، کابل و انبر اتصال را نیز دریافت نمایید.

نکات ایمنی هنگام جوشکاری

با توجه به این که ذوب شدن الکترود می ‌تواند مضراتی برای چشم ها داشته باشد، استفاده از عینک، ماسک و سایر لوازم مخصوص جوشکاری امری ضروری محسوب می شود. علاوه بر این دود ناشی از سوختن الکترود و گاز ایجاد شده از آن ممکن است مشکلات تنفسی برای شما ایجاد کند. شرایطی که شما را وادار به استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی برای کار با این دستگاه خواهد نمود.

استفاده از ماسک و سایر تجهیزات ایمنی

سخن پایانی

مزایای بیشماری که دستگاه جوش اینورتر دارد موجب شده که امروزه در صنایع مختلف خصوصاً در حوزه ساختمانی به شکل گسترده مورد استفاده قرار گیرند. اینورتر جوشکاری به جهت انجام اتصال قوی بین قطعات در شرایط مختلف به کار برده می شود.

استفاده از این دستگاه می ‌تواند موجب افزایش سطح جوشکاری موثر و همچنین بالا رفتن راندمان شود. علاوه بر این قیمت مناسبی که این دستگاه دارد می تواند اینورتر جوشکاری را به عنوان گزینه ایده آل جهت خرید معرفی کند.
قابلیت حمل آسان با بهره مندی از حجم و وزن پایین از مزایایی است که می ‌تواند به هنگام کار در شرایط مختلف به کمک کاربر بیاید. چنانچه قصد خرید اینورتر جوشکاری را دارید می توانید از محصولات ما در فروشگاه اینترنتی پاپ تولز دیدن نمایید. ما در این مجموعه با ارائه ابزار آلات و لوازم با کیفیت به شما محصولات خود را ارائه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = نُه